Laatste week op de fiets - Reisverslag uit Nakhon Chai Si, Thailand van Lieneke Castel - WaarBenJij.nu Laatste week op de fiets - Reisverslag uit Nakhon Chai Si, Thailand van Lieneke Castel - WaarBenJij.nu

Laatste week op de fiets

Door: Lieneke

Blijf op de hoogte en volg Lieneke

01 Februari 2024 | Thailand, Nakhon Chai Si

Amphawa – Ban Phaeo, 22 januari 2024, 38,2 km

We verlaten Amphawa, het gebied met de honderden Tempels. In ieder dorp, gehucht of zo maar ergens tussen 2 gehuchtjes in staat wel een Tempel. Ieder Tempel heeft wel iets bijzonders waar de mensen komen om Boedha te vereren en te bidden. Ze zijn soms met de hele familie hier om de zegen van Boedha te vragen en gezamenlijk te bidden en offers te brengen. Ook de jeugd is er bij en zeer serieus om bloemen of andere geschenken neer te leggen. Er wordt een bundel wierookstokjes aangestoken en een kaarsje dat op een altaar voor de Boedha staat. Iedereen is zeer serieus met het geloof in Boedha bezig. Zeker op zondagen is het een komen en gaan van families. Ook wordt de zegen van de Monnik gevraagd. De familie offert geschenken aan de monnik en die bidt samen met de familie. Ze worden gezegend met een bundeltje dunne twijgjes dat in het water gedoopt wordt en over ze uit gestrooid wordt. Ook wordt er een koker met stokjes met cijfers geschud en er eentje die er net boven uitsteekt, eruit gehaald en het nummer wat daar op staat, correspondeert met een bord waar alle nummers een boodschap hebben. Hier staat op wat ze de komende tijd kunnen verwachten in hun leven. Maar wij zijn sceptisch, we zien als het nummer ze niet bevalt, dat ze het ritueel herhalen totdat er een positieve tekst bij hun nummer staat. Al met al hebben we veel bewondering voor iedereen die hier komt bidden en steun komt vragen. Tijdens deze morgen komen we dus weer heel wat Tempels tegen. De route gaat vaak over het Tempel terrein omdat er diverse ingangen zijn om naar de Tempel te gaan.

Het gebied is nog steeds een Cocospalm tuin. Overal zijn er boomgaarden met Cocospalmen en de meeste hangen vol met cocosnoten. Ze worden met een lange stok met een soort zeis eraan uit de boom gehaald. In de kwekerijen zijn diepe sloten die iedere rij bomen omsluiten zodat er voldoende vocht is voor de bomen om te drinken.

Als ik op Google maps een koffie tentje gevonden heb fietsen we 1000 meter om, om er koffie te drinken. Een mooie plek in de Cocospalm boomgaard. De dame die ons spot als we de fietsen wegzetten bij het restaurantje roept al naar iemand dat er klanten zijn. De eigenaar is in de tuin aan het werk en spreekt wat Engels.

Als we een mooie plek hebben in de tuin met bamboo zitbanken en tafel komt hij bij ons. Ik vraag hem over de Cocosnoten. Ze kunnen 18 keer per jaar oogsten. De noten groeien dus erg snel. Hij haalt een mes en kapt er 2 uit de boom. Kapt de bovenkant en de onderkant eraf. Maakt een gat in de bovenkant en met een rietje kunnen we het heerlijke frisse, koele sap opdrinken. Gelukkig voor Hans zijn het kleine Cocosnoten. Hij is er niet zo weg van maar drinkt het toch op. We hebben van het ontbijt vanmorgen de cake en de Cocos toetjes meegenomen om als tussendoortje op te eten, maar met de eigenaar bij ons moeten we wachten tot hij weer aan het werk is gegaan. Het is een prachtige plek.

We fietsen nog steeds tussen de Cocosnoten als we bij het volgende adres aankomen. Een Homestay tussen de bomen. Gelukkig komt er al snel op ons roepen iemand aan gelopen die ons kan helpen. De Homestay is gesloten. Hij belt voor ons naar een adres in de buurt. Hij laat ons zien waar die is. Gelukkig krijgen we de man aan de telefoon en die geeft ons via Google Maps de locatie door. Nog 7 km verder fietsen is in de stad bij het Hospitaal onze volgende slaapplaats. We slapen in een groot appartementencomplex waar veel personeel van het Hospitaal kamers heeft. Hij raadt ons een restaurant aan voor vanavond om te eten.

Door de stad loopt een drukke autoweg en er loopt een rivier door de stad met een grote brug naar het andere deel van het centrum. Gezien onze fietstocht door de hitte hebben we geen zin om ver te lopen en kiezen we het restaurant wat dicht bij ons verblijf ligt. Een groot locaal restaurant met alleen een Thaise menukaaart. Het favoriete gerecht van onze gastheer hebben ze vandaag niet. We bellen hem om te vragen of hij ons verder kan helpen met het menu.

We kunnen ook met Google Translate vertalen maar de dame die ons menu opneemt kan niet zolang wachten. Ze kookt ook en er zijn heel wat klanten om take away op te halen. We hebben een heerlijke heldere soep met tofu en gehakt, Hans heeft een rijst gerecht met ananas en kerrie. Een biertje erbij en ons vochtgehalte is weer redelijk op pijl.

Ban Phaeo – Ban Prang Phra, 3 januari 2024, 52, km.

Na een ontbijt om 6 uur in hetzelfde restaurantje van gisteren met weer heldere soep met tofu en gehakt en Chinese kool en gebakken rijst, fietsen we al vroeg naar onze volgende plek.

We hebben Baanbunsuk resort geboekt voor 2 nachten. 7 km van Hidden Holiday House. Chris en Areeya maken met de fietsgroep waar Mathilde ook bij kon aansluiten een tocht in Vietnam. Zij komen thuis als wij al weg zijn. Areeya haar zus neemt de honneurs waar in het Guesthouse.

We willen nog een paar dagen acclimatiseren voor we daar naar toe gaan. Een mooie fietstocht totdat we aan de snelweg komen en we die moeten oversteken. Een 8 baans weg met een tussenberm met heel veel verkeer vanuit en naar Bangkok. Vrachtwagens achter elkaar en geen mogelijkheid om over te steken. Er zijn oversteek plaatsen die over de snelweg heen gaan. Eerst een hoge trap op, dan de weg oversteken bovenlangs, dan weer naar beneden. We zien geen andere mogelijkheid om 5 km verder te fietsen en die oversteekplaats te nemen. Tassen eraf en alles stuk voor stuk overbrengen in de hitte. Zweet loopt met straaltjes van ons af. Gelukkig hebben we voldoende drinken om onze dorst te lessen.

Vandaar fietsen we over een rustige weg verder. Rond de 10 km verder is het resort. Midden tussen de rijstvelden die pas ingeplant zijn en al behoorlijk groen worden en vol met vogels zitten staat het resort. Een grote pond met water, mooie tuin om de pond heen en bungalows met een groot terras met een tafel en stoelen.

Als we de fietsen net neerzetten worden we op de hoogte gesteld van het overlijden van Frank, onze neef in Australië. Na zijn open hart operatie en vlak voor hij naar huis mocht om verder te revalideren heeft hij een hart infarct gekregen. Reanimatie mocht niet baten. We zijn erg onder de indruk en verdrietig. Weer een jong iemand die te vroeg is overleden. Net 60 jaar geworden.

De eigenaar van het resort spreekt geen Engels maar de bungalow had Mathilde voor ons geboekt en we staan in de agenda voor vandaag en morgen. Als we uitgepakt hebben en een frisse douche hebben gehad fietsen we naar een restaurantje voor ons diner. Het is een paar km weer door de rijstvelden naar de grote weg. Daar is een leuk zaakje met heel veel gerechten op de kaart.

Ik neem mijn kans weer waar en bestel zachte krab in kerrie. De krab is zacht en gemakkelijk te eten met schil en poten. Je zuigt het vlees er zo uit en je hoeft er niet zoveel moeite voor te doen. Het gaat ook nog eens erg hard regenen als we in het restaurant zitten. De serveersters kijken steeds naar ons hoe we het vinden en we steken onze duim omhoog dat het lekker is. Tegen de tijd dat ons eten op is is het ook weer droog.

Rondje Baanpunsuk resort, 24 januari 2024, 12,5 km

Na het ontbijt wat we op de kamer hebben gekregen en we op het terras kunnen opeten, fietsen we een rondje in de omgeving van ons resort. We fietsen naar de Wat Bang Phra, een bijzondere Tempel waar de monniken tatoeages zetten. Ze praten eerst met de cliënten over hun leven, daarna kiezen de monniken een tatoo die bij de persoon past. De betaling is een gift die de cliënt zelf mag beslissen hoeveel hij geeft. De Tempel krijgt heel veel mensen die op die manier een tatoo laten zetten. Het is er al vroeg druk. Er staan grote beelden van diverse soorten Boedha’s, van tijgers.

Er is in de Tempel ook de kist met het lichaam van een bekende monnik waar veel mensen komen om te bidden.

Er worden allerlei kramen en een groot podium opgezet. Vanavond is er feest in de Tempel. Als we er ’s avonds gaan kijken is iedereen al bezig om zijn klaargemaakt eten te verkopen. Een enorme hoeveelheid met BBQ kip, vis en allerlei andere zaken om te eten. We willen toch liever in een restaurantje onze maaltijd kiezen dus fietsen we naar de buren van het restaurant van gisteren. Die zijn open en hebben leuke reviews op internet. Heel jammer, wat we willen van de kaart is er niet. We kiezen een voorgerecht en als we dat op hebben gaan we voor het hoofdgerecht bij de buren. Ze kijken vreemd op als we daar gaan zitten maar zijn erg blij dat we er weer zijn. Het regent weer maar als we klaar zijn met eten is het ook weer droog. Gelukkig want we hebben geen regenjassen bij.

Baanpunsuk resort – Hidden Holiday House, 26 januari 2024,15 km

’s Morgens fiets ik naar de markt om eten voor het ontbijt te halen. De mensen uit de omgeving zetten een tafel neer in de straat en daar verkopen ze hun waren op. Er zijn 3 straten met kramen en genoeg te kiezen voor een ontbijtje. Er zijn aardbeien, wafels, soep en cocos toetjes, flesjes jus de orange en passievruchten sap. Met een volle tas ga ik terug naar het resort waar Hans de tassen al heeft ingepakt. Heerlijke lekkere spulletjes om te eten.

We checken uit en we fietsen nog door het dorp om naar de goudsmid te gaan. Ik heb Safieren en wil er een ring en oorbellen van laten maken. Dat kan, er wordt een dame geroepen die ons helpt met vertalen en we krijgen de mogelijkheden te zien van voorbeeld ringen. Ik heb gelukkig ook wat voorbeelden opgeslagen van moderne strakke sieraden. Daar is het met veel poespas en versieringen erop. Wat ik wil kunnen ze laten maken. Over 3 weken gereed. Geen probleem, Mathilde kan het ophalen voor me.

Bij HHH house worden we verwelkomd door de zus van Areeya. We kennen haar omdat ze er meestal is om te helpen met het schoonmaken van de kamers. Ze wonen naast elkaar en Areeya haar familie pikt een graantje mee van de inkomsten uit het Guesthouse door mee te helpen. Ze is erg blij om ons te zien en wil van alles voor ons doen, lunch bestellen, ontbijt regelen, diner bestellen.

Omdat het onze laatste dag is willen we het rustig aan doen met inpakken, alles regelen voor vertrek en onze fietsen klaar maken om te overblijven. We hebben zelfs nog tijd om spelletjes te doen. Onze was wordt gedaan en die kunnen we schoon meenemen.

Diner hebben we in het restaurant tegenover het Guesthouse. Ze zijn open en verwachten ons. De eigenaar is blij ons te zien en herkent ons nog van de eerste week dat we er waren. We zijn de enige gasten en vragen of we de volgende avond ook kunnen komen om te eten. Ja natuurlijk. We vragen of ze Sweet en Sour hebben maar zijn vrouw die kookt heeft het nog nooit gemaakt. Ze oefent de volgende dag hoe ze het het beste kan maken met Youtube filmpjes en het smaakt goed, iets te zout voor mij maar prima. Ze zijn erg blij en we nemen afscheid van elkaar en we zeggen tot volgend jaar.

HHH – Bangkok, 27 januari 2024

Ploykhumthong Boutique resort heb ik een aantal dagen geleden gereserveerd via de telefoon. De man die opnam sprak weinig Engels en ik ben benieuwd of het goed is over gekomen.

De taxi staat iets na 10 uur voor de poort en rijdt rustig op zaterdagmorgen door Bangkok en zet ons af bij het Resort in Lat Krabang, niet ver van de luchthaven. Er blijkt toch iets niet goed gegaan met de reservering want hij kan het niet vinden. Er is wel een bungalow vrij maar die is dubbel zo duur. Na heen en weer gebel met de man die onze reservering heeft aangenomen is er toch een kamer voor ons vrij. Dezelfde kamer als we op de heenreis hebben gehad.

We drinken in het koffieshopje bij de buren een kopje koffie en lopen naar een Indiaas restaurant waar we een heerlijke lunch hebben. Indiaas is 1 van mijn favorieten. Mango Lassie voor mij en Mint Lemon voor Hans. We kiezen 3 voorgerechten, gebakken springrolls, en 2 onbekende gerechtjes die erg lekker zijn. Daarna lopen we terug en in de straat kunnen we nog een oliemassage nemen. De dames zijn erg blij met de klanditie. Het is erg rustig met klanten. We gaan niet meer zwemmen omdat we het jammer vinden van de olie die op onze huid zit, die willen we nog even zijn werk laten doen. Snel is het al avond en we liggen vroeg in bed. Om 6 uur staat de taxi voor om ons naar de luchthaven te brengen.

We kijken terug op een fantastische reis, afwisselend met kayakken en fietsen. Hoogtepunten teveel om die te beschrijven. We hopen gezond en fit te blijven om terug te komen.

Hartelijk dank aan onze volgers, we vonden het erg leuk dat jullie met ons mee reisden.

Van alle verhalen maak ik een verslag en voeg er foto’s bij zodat we nog eens terug kunnen kijken wat we allemaal beleefd hebben.

• 01 Februari 2024 - 23:46

Hans En Francine :

Goede terugreis en het was een geweldige reis met veel belevenissen en zo knap hoe je het allemaal uitgezocht krijgt, de kleine weggetjes en aparte slaapplaatsen.

Nu gezond blijven en volgend jaar weer op pad.

• 01 Februari 2024 - 23:47

Jose De Waard:

Weer een leuk verslag Lieneke. En dan zit het er al weer op. Ook 3 maanden gaan snel om.

Nu weer genieten van het Zeeuwse weer [e-1f642].

• 02 Februari 2024 - 01:21

Dave:

[e-1f600][e-1f600][e-1f600][e-1f600]

• 02 Februari 2024 - 02:03

Barnhard-Kappetijn:

Lieve Lieneke en Hans, dat waren weer drie gouden maanden voor jullie! Chapeau!

komt Mathilde nu weer naar Thailand? Ook verliefd op Thailand.

ik zou Mathilde eens willen voorstellen aan mijn schoonzus Regina. Zij en René fietsten ook graag door Azië. Misschien kunnen zij het goed met elkaar vinden en vakantie maatjes worden? Nu reist Regina alleen.

even thuis wennen

was leuk om de reis zo te volgen.

dank je wel.

warme groet vanaf Sunbawa. Vanmiddag gaan wij naar Moyo Island, puur strand zonder wifi dat wel:)

christine en gerard

• 02 Februari 2024 - 03:30

Arend En Ina :

Een fantastische reis die jullie hebben gemaakt. Arend en Ina

• 02 Februari 2024 - 05:03

Connie Van Marion:

Hopelijk een goede terugreis gehad…….was erg leuk jullie te volgen en al die mooie verhalen te lezen !

groetjes Connie

• 02 Februari 2024 - 06:09

Els En Jennie:

Welkom weer in Nederland. Op naar de lente. Wij hopen van de winter ook weer naar Azië te gaan.

• 02 Februari 2024 - 09:11

Ingeborg:

Welkom terug Hans en Lieneke!

• 02 Februari 2024 - 11:02

Marja Martinet:

Met een koffer vol herinneringen weer terug in Oost-Souburg. Jullie zullen nog lang na kunnen genieten. Fijn dat de reis zo probleemloos is verlopen.Tot ziens.

• 05 Februari 2024 - 10:27

Riet Saaman:

Wat een mooie verhalen. Heb ervan genoten