Geluid producerende Chinezen - Reisverslag uit Soi Dao, Thailand van Lieneke Castel - WaarBenJij.nu Geluid producerende Chinezen - Reisverslag uit Soi Dao, Thailand van Lieneke Castel - WaarBenJij.nu

Geluid producerende Chinezen

Blijf op de hoogte en volg Lieneke

05 Januari 2024 | Thailand, Soi Dao

Saton LHLC resort, 2 – 3 januari 2024, 55,7 km

We hebben een resort van een Chinese eigenaar. Langs de weg hebben we ontzettend veel grote bedrijven gezien met ook borden met Chinese tekens. Ze exporteren het fruit wat hier geteeld wordt naar China en andere landen.We hebben een prachtige kamer, groot met mooie zijden dekbedhoes en kussen, grote tv met het folie er nog om, koelkast en werkelijk alles doet het goed. Bewonderenswaardig. Meestal mankeert er iets aan de kamer, hoe luxe of duur die ook is. Ieder 5 kamers hebben hun eigen zwembad met streams in een apart gedeelte van 1,5 bij 2 meter. Het water is 27 graden maar toch koud als je erin gaat. Er zitten voornamelijk Chinezen in het resort. Die werken waarschijnlijk hier bij de fruitexport bedrijven. Toch zijn ze overdag veel in hun kamer, zwemmen doen ze niet. Rochelen en andere lichaams geluiden maken ze de hele dag. Ook binnen horen we de buurman zulke geluiden produceren. We eten in het restaurant van het resort waar ook een groep Chinezen aan het eten is. Ik kijk wat er bij hen op tafel staat. Dat is gemakkelijker om te bestellen dan. De menukaart is in het Chinees en Thais, gelukkig met plaatjes erbij. Met Google translate is het gemakkelijker kiezen. Thom Kah Kai soep voor mij en gebakken groenten in Zoet zuur voor Hans. Biertje erbij en een schaaltje vliespinda’s die vers gebakken worden. Opgediend met fijn gesneden pepertjes. Oei dat kunnen we niet hebben in onze monden dus vissen we die eruit. We krijgen een biertje van de Chinese eigenaar die ook aan het eten is. Proost, dat is erg vriendelijk.

3 jan zitten we bij het zwembad en fietsen we naar de koffieshop, doen een spelletje rummycub en verder niets.

Sadon – Groot meer, 4 januari 204, 27,8 km

Happy Birthday Hans

Om deze dag net zo bijzonder te maken als mijn verjaardag gaat me niet lukken vandaag. We beginnen in ’t zwembad een paar baantjes te zwemmen om 7 uur. Daarna ontbijtje. Ik heb nog een take away van gisteravond. We hadden zulke grote porties dat ze de mijne ingepakt hebben. Een leuk restaurant aan de weg 3 km terug. We zijn er in de schemer naar toe gefietst. Ik had een scrambeld egg soup met mixed fish. Een soort tulband vorm met een vuurtje in het midden. Bouillon met schuimig geklopt ei erin en bovenop de vis met gefruit knoflook en ui. Het ei stolde zacht door het vuurtje in t midden. Ik heb dit nog nooit gezien of gegeten. Misschien een traditioneel streek gerecht. Hans had noodles en we kregen er nog een schaaltje met beigneits van uiringen en een schaaltje coctailsaus bij. Het ging mis met bestellen.Daarna fietsen we naar het restaurantje voor koffie met wat lekkers. Koffie is er wel maar het gebak is er niet, of nog niet of niet meer. Op de website had ik allerlei lekkers gezien. Jammer. We fietsen via kleine weggetjes en door dorpjes naar het meer. Er is een stuwdam aangelegd om het water op te vangen. Een mooie omgeving vol met fruitboomgaarden langs het meer. Vanwege het zoete water groeien die hier uitstekend. Er zijn ook een paar viskwekerijen aan de kant. Huisjes zijn er niet langs het meer. Een paar boertjes wonen er iets verder vanaf. Heerlijk, weer windje tegen maar niet te warm. Zo hier en daar wolken. We drinken op de hoek van de straat koffie en hebben er alsnog wat lekkers erbij. Maar ook dit is veel te zoet. Ik zie een paar dames in werkkleding van het Nationale Park waar we morgen naar toe gaan. Eentje spreekt een paar woorden Engels en ze vindt het super dat we morgen naar het park komen. Er is een Wild Life Sanctionary. Ik heb gelezen op hun Facebook dat ze 3 Oerang Oetangs uit de handel genomen hebben en die een tijd verzorgd hebben. Die zijn begin december terug naar Sumatra gevlogen om terug gezet te worden in het wild. Prachtig. Daar willen we ons steentje wel aan bijdragen om dat in stand te houden. Terug in het resort zwemmen we weer en ’s avonds eten we hier weer in het restaurant. Gestoomde vis in Lemon. Ik vergeet er weer bij te zeggen, not Spicy. Ik haal er een theeschotel rode pepertjes uit. We krijgen van de manager een grote schaal met Thom Yam Goong, een heerlijke Thaise vissoep met grote garnalen. Ook veel te heet en eigenlijk veel te veel. Ook een schaaltje met vliespinda’s gelukkig zonder pepertjes. De manager is een leuke jonge man die kaarsrecht loopt en altijd vrolijk is en lacht. Op het terras bij onze kamer drinken we nog een biertje en eten we de vlies pinda’s erbij.

Sadon – Soi Dao Nationaal Park and Wild Life Sanctionary, 5 januari 2024, 29,69 km.

We zijn nog geen 3 km verder of Hans merkt dat zijn achterband leeg is. Erg lastig als je net op weg bent. Gelukkig kunnen we in een grote loods terecht van het export fruitbedrijf. Er is niemand. De buitenband gaat er erg moeilijk af en het ventieltje zit erg vast geoxideerd. Dan maar het wiel meenemen naar de reparatie werkplaats iets verderop na de kruising. Daar weten ze de band er weer om te leggen met een nieuwe binnenband erin. Het ventielgat is een beetje uitgeboord en het past nu beter. Ze hadden ook nog een nieuwe binnenband. We kunnen weer verder. We kiezen de kleinere weggetjes langs enkele huizen en op de kruisingen iets meer woningen. De weg naar het Nationale Park gaat licht omhoog. Daar hebben we een bungalow gereserveerd via messenger. Het is niet zo’n groot park maar er worden veel wilde dieren opgevangen die uit de handel komen. Daarna worden ze weer in het wild terug gezet. Bij het informatie centrum is alles in het Thais dus worden we er niet wijzer van. We zien een kop van een Buffel, mensen wat een grote kop. Ook een gewricht van een olifant inmens groot is.

Naar de waterval is het behoorlijk op en neer. We komen er om half drie aan en om 3 uur worden we verzocht om terug te gaan. Uit veiligheidsoverwegingen moet iedereen er weg zijn. De wilde dieren hebben voorrang. Er zijn 9 levels en we willen er morgen naar toe. Ik heb al in het water gelegen. 26,6 graden en heerlijk fris

In het restaurantje kijk ik wat er in de koelbak ligt. Ik zie sugarsnaps, mais en koriander en broccoli. Vanmiddag heb ik ook al aangewezen wat we wilden eten en het smaakte heerlijk. Ik maak de groenten schoon want de dame is aan de telefoon. Kijk in de koelkast bij het vlees en pak een zakje grote garnalen. Ze steekt de vlam onder de pan aan en wokt het geheel. Het is een heerlijke gezonde maaltijd, veel groenten en weinig rijst. Een biertje erbij en een Spy wine voor mij. Ze hebben er zelfs Lays chips. Bij de bungalow zijn de buren ook gearriveerd. Ze hebben een party vanavond en we worden uitgenodigd om mee te doen. Zij hebben een grote familie bungalow. Wij een kleinere voor 4 personen.

Heerlijk koel in het park en erg stil. We horen alleen de krekels in de bomen en een paar apen op het dak die daar tekeer gaan.

• 05 Januari 2024 - 23:31

Geweldig wat een belevenis

• 06 Januari 2024 - 00:30

Barnhard-Kappetijn:

Zorgeloos op een platte band na:)

lieve groet Christine

• 06 Januari 2024 - 00:51

Hans Francine :

Hans ook van harte proficiat. Lieneke moet het nog maar goed maken om je verjaardag op te pimpen. Maar leuke dagen toch en geniet ze. Een gezond en levendig nieuw jaar gewenst.

• 06 Januari 2024 - 06:14

Els Van Paassen:

Hebben jullie de watertaps al gevonden ,1 1/2 water voor 1 bath,leuk en ook goed voor het milieu!!!

• 06 Januari 2024 - 09:57

Arend En Ina :

Hans hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en nog maar vele reislustige jaren samen met Lieneke. Grappig hier op Langkawi vertelt de baas van de groothandel waar wij afentoe een appeltje kopen, dat alle groenten die hij heeft uit China komt.

• 06 Januari 2024 - 10:57

Cor Claassens:

Hans, alsnog gefeliciteerd. Dus ook daar gaan de Chinezen de cepter zwaaien. Die vestigen zich overal. Proberen langzaam maar zeker alles naar hun hand te zetten. Maar jullie hebben er van genoten. Wat een massel dat er reparatie plaatsen zijn als er een problemen is dat je zelf niet kan oplossen. Dat helpt je weer opweg. En ook goed dat er parken zijn die het hart op de juiste plaats hebben. Zo krijgen die dieren toch een tweede kans. Nog een goede reis verder, ik kijk weer uit naar een volgend verslag. Groetjes vanuit Roosendaal.

• 06 Januari 2024 - 23:38

Lieneke. Castel -Koppejan:

Hartelijk dank voor de felicitaties.

Els, we hebben nog geen water hoeven kopen hier. We vullen ook onze bidons met water uit de blauwe containers. We hebben al jaren bidons mee, dat is ook milieu vriendelijker dan alle flesjes. Ik heb ook eigen bestek en lepeltjes bij voor als we take away hebben. Dat is nog geen druppel op de gloeiende plaat maar ieder bestekje wat niet wordt weggegooid is meegenomen.

• 08 Januari 2024 - 09:05

Connie Van Marion:

Weer prachtige verhalen van jullie mooie reis, Hans nog gefeliciteerd hoor, dat je nog maar vele jaren mooie fietsreizen mag maken!