Deel 3 van onze fiets reis - Reisverslag uit Prachin Buri, Thailand van Lieneke Castel - WaarBenJij.nu Deel 3 van onze fiets reis - Reisverslag uit Prachin Buri, Thailand van Lieneke Castel - WaarBenJij.nu

Deel 3 van onze fiets reis

Door: Lieneke

Blijf op de hoogte en volg Lieneke

15 Januari 2024 | Thailand, Prachin Buri

Hat Klong – Aranyprathet, 8 januari 2024, 50 km

Plan. Er is geen plan voor het derde deel van onze reis. We gaan lekker fietsen, als we iets leuks zien stoppen we. Geen spannende en gekke belevenissen meer. Alles wat rustiger naar onze laatste overnachting 27 januari. Hoe? We zien wel. We kijken op Google Maps en als we een leuke route met leuke wegen ergens naar toe is het prima. Niet over de grote weg in ieder geval.

In Klong Hat hebben we in het resort een lekker ontbijt. 4 stokjes varkensvlees gegrild, rijst en een toast met gebakken ei en een schaal papaya. Daar kunnen we wel op fietsen. We worden door de eigenaresse hartelijk uitgezwaaid. Tot ziens zegt ze. Heerlijke route, nergens druk, door de boomgaarden met Logan vruchten. Ook hier volle bomen met rijp fruit. Rond 12 uur eten we in een leuke tent met overal terrasjes geen fried noodle die we besteld hebben, maar het is een noodles soep met kip. Ze worden altijd nerveus als er Westerlingen komen die iets willen eten.

Als we Aranyprathet binnen rijden is het eerste resort een sof. Zwembad is vol met bladeren. Het 2 resort is ok. Heel rustig aan de rivier gelegen met groot water in het midden waar de huisjes aan liggen. Balkon boven het water. Zeker 1 meter grote vissen zwemmen erin. Een soort haaitjes met ronde koppen. Een heerlijk rustig park met aardige eigenaar. Cocktails staan wel aangegeven bij de bar met grote foto’s en flessen alcohol, maar de dame van de bar is ergens voor zichzelf begonnen en heeft de recepten meegenomen. Er is wel hier een open fles wijn in de koeling. Die mogen we hebben, hij vindt het niet lekker. Ik bof, een heerlijke rode wijn. We kunnen in het restaurant eten. Er kunnen zeker 100 man in maar wij zijn er met zijn 2en.

Aranyaprathet – Wattana Nakhon, 9 - 10 januari 2024, 34 km

Een leuke maandagmorgenrit, prima. Een prachtige natuur rondom Aranyaprathet, riviertjes, velden met water, zo af en toe een kwekerij, rijstvelden die al geoogst zijn op een nieuw aangeplant rijstveld na die heel groen is en met de voeten in het water. Alom mensen die verbaasd opkijken van hun maandagmorgen ritueel van straatje vegen, of zomaar om zich heen kijken en ineens 2 fietsers zien passeren die ook nog vriendelijk groeten. Meestal worden we al snel gespot en wordt er van verre geroepen, he, where you going. Heerlijk ontspannen Google Maps volgen over de zeer kleine weggetjes.

Soms kunnen we niet verder en moeten en alternatief bedenken op Google Maps. De route vandaag kon ik niet in Komoot zetten. Veel weggetjes kon ik daar niet op vinden, We nemen het wel op met Komoot om naderhand op te slaan en of terug te kijken voor het geval we de route nog eens willen rijden. Dat zullen we hier niet zo snel meer doen. Na 24 km rijden we in een rijstveld en is het moeilijk om verder te gaan. Een stukje terug dan maar. Dan wordt de route ineens 34 km ipv 30 vandaag en ook nog eens 4 km over de snelweg met razend verkeer naast ons. Gelukkig een brede strook voor langzaam verkeer. We gaan naar Picha Villa Resort en Spa. Met zwembad. Dat was gisteren ook de bedoeling maar mislukte. We blijven 2 nachten in een Roompot resortje met 16 Nederlands uitziende huisjes met punt dak of gebroken dak en allemaal een nep schoorsteen op het dak. Heerlijk rustig. We zitten aan het zwembad. Groot overdekt terras vlakbij om te zitten of te luieren. Wat we nooit eerder gezien hebben is dat de dames van de schoonmaak een stofzuiger hebben en ieder huisje grondig gezogen wordt. Ook hier wordt het moderner.

Een leuk dorpje met lange straat met veel winkeltjes, een station voor de trein naar Bangkok of Aranyprathet. Gelijkwaardig aan de winkelstraat een overdekte markt waar we de lekkerste Pad Thai eten voor Hans en voor mij Khanom Jeen Chilisaus met noodles. Oh zo lekker. We hadden dat vorig jaar gekregen in Laos en dat is zo lekker. Ik herkende het. Het wordt door de dames thuis gemaakt volgens local recept. Er zitten ook gemalen pinda’s in. We doen ook een rondje langs de winkels en drinken een smoothy en hopen een fles wijn te kunnen kopen. Dat is pas na 5 uur toegestaan en we kunnen niet meer zo lang wachten. Dan maar een Spy wine en bier voor vanavond. Pinda’s erbij. Op de markt kopen we een bbq kip, rijst, een bak salade met ijsbergsla, maïs, tomaat, papaya, wakame, appel en salade dressing. Heerlijk fris. We zien ook oesters en die nemen we ook mee, stukje rode ui en een limoentje. Voorgerecht en hoofd gerecht. Toetjes heb ik ook gezien maar dat wordt te veel. Kunnen we niet allemaal op. Morgen een herkansing om lekkere spullen op de markt te halen.

Wattana Nakhon – Sa Kaew, 11 januari 2024, 34,5 km.

Rustige weggetjes, bosrijke omgeving, zo af en toe een plantage met fruit of groenten. Er loopt ook een spoorweg langs onze route maar vlak ernaast kunnen we niet fietsen. Het is wel om te lopen maar niet om te fietsen. Ondergrond is gras en je weet nooit of er stekels in het gras zitten. We willen geen lekke banden krijgen. Het resort wat we uitgekozen hebben is aardig maar het zwembad is al een tijdje niet schoon gemaakt en er drijven allerlei beestjes op het water. We bezoeken een groot winkel centrum en lopen wat rond. ’s Avonds eten we achter ons resort in een leuk restaurant met live muziek door de eigenaar gespeeld en gezongen. De andere morgen fietsen we weer door na een ontbijtje in het resort.

Sa Kaew – Kabin Buri, 12 januari 2024, 47,3 km.

Onderweg komen we onverwacht langs een bijzondere tempel, Wat Ranimit, Een heel hoog standbeeld van een monnik. Ze zeggen het grootste standbeeld van de wereld. Niets of niemand bij de tempel. Zeer bijzonder. Veel beelden in de tuin hoe het er in de hel aan toe gaat. Er zijn heel wat tempel honden die erg tekeer gaan maar bang zijn als we dreigen met en stok of steen en snel afdruipen. De route is rustig door dorpjes en achteraf landelijk gebied tot 8 km voor de stad, dan nemen we de grote weg om er sneller te zijn. Auto’s en vrachtwagens volgeladen met suikerriet razen ons voorbij. Gelukkig vinden we het hotel van onze keuze snel. Het duurste en mooiste tot nu toe. Super restaurant waar we ‘s avonds dineren. Mooie jurk aan en we worden prima bediend. Een voorgerecht, kroket van aardappel met kaas en truffel, ik een pizza 4 kazen en Hans een varkens haas omwikkeld met spek en een mooi garnituur van aardappelgratin en knoflook geroosterd, wortel en champignon en pepersaus met groene peper. We besluiten nog een dag hier te blijven.

Kabin Buri, 13 januari 2024, 14,9 km.

Een rustige morgen met een duik in het mooie zwembad. Daarna relaxen en een fietstochtje naar de stad. Die wordt door 2 snelwegen doorkruist en het is niet gemakkelijk om die drukke wegen over te steken. Een heus stoplicht en zebrapad. Een leuk koffietentje met grote tuin vol met kamerplanten. Langs de markt halen we wat voor de lunch. Een soort Pangsiet vers gebakken met een sausje en gebakken springrolls. ’s Middags lekker relaxen bij het zwembad en Hans neemt een massage die erg goed is. We eten in Pooky coffee and steak. Een leuk restaurantje tegenover ons hotel. Hans een Pad Thai, mooi gedecoreerd met de ingrediënten in groepjes naast elkaar. Voor mij een green curry maar die is te heet. Ik had speciaal gevraagd no spicy, my phet, maar het heeft niet geholpen. De vis en de grote garnalen zijn wel lekker zonder de curry.

Kabin Buri – Prachin Buri, Rommai hotel 14 januari 2024, 67 km.

Wat een korte rit zou wordt wordt onverwachts meer dan het dubbele. Hans heeft de route in komoot gemaakt maar niet vanaf het startpunt waar we zouden vertrekken. Ook niet naar het eindpunt waar we dachten die dag te zullen stoppen en te overnachten. Mooie route, dat wel. Langs een weg ook voor auto’s met 4 cijfers. Die gaan meestal van de ene stad naar de andere stad. Gelukkig hebben we tussendoor nog wat kleinere weggetjes langs watertjes en langs grote visponds. In het verwachtte stadje of dorpje, is geen overnachtingsplek te vinden. 16 km verder of 10 km terug. Terug hebben we geen zin in. Bij een kraampje met stokjes bbq kip bekijken we wat te doen. Dat geeft altijd een beetje stress maar ook dat is te doen als je alles goed bekijkt. 6 km noord is een leuke homestay aan de rivier.

Ervoor is ook een camping maar Hans zegt, geen camping, we nemen de homestay. Leuke weggetjes in the middle off nowhere, landelijk tussen de rijstvelden, een groot bord met de naam van de homestay en een grote molen in de verte bij de rivier. Een dame komt ons achterop rijden op haar brommertje. Ze kruist haar armen voor de borst als teken dat de homestay gesloten is. Balen, dan weer op zoek niet al te ver van waar we zijn. Een resort, 8 km verder. Dat is ook nog te doen. We fietsen vol overgave de laatste 8 km over een betonpad, langs een riviertje, langs grote visponds waar ik zo in zou willen duiken.

Gaandeweg krijg ik toch een onbestemd gevoel. Zo ver weg, geen huizen of iets dergelijks. Ik heb ook geen recensies gezien of prijzen en meerdere foto’s van het resort. Ergens, nergens, is er dus ook niets. Bij het dichtsbijzijnste winkeltje waar de eigenaar op de tafel onder de boom ligt te slapen en wakker wordt van ons en zijn dochter roept, blijkt het resort er niet te zijn. Mi mi zeggen ze. Waar we naar toe willen? Ergens slapen, hotel, resort? Ze kijkt druk op haar telefoon en overlegd met haar vader. Ik hoor namen van dorpjes in de buurt. Ik kijk zelf naar het eerste resort waar we naar toe hadden kunnen gaan en vraag of ze wilt bellen. Er is plaats. Hoe laat we er kunnen zijn. Nog 8,5 km fietsen. Dus nog een klein uurtje, afhankelijk van de wegen ernaar toe. Gelukkig het eerste stuk een onverharde weg en daarna een asfaltweg en die rijdt zo lekker. We gaan echt hard. Plotseling zien we het bord van het hotel. Gelukkig. Na 67 km hebben we onderdak.

Eerst een koud biertje en voor mij Lemon met soda en ijsblokjes. We hebben ontzettende dorst. We kunnen kiezen tussen 2 types kamer. Een normale en een luxe. Voor ons de luxe vannacht met groot bed en een sofa en een ruime douche/toilet. We eten een heerlijke Lemonvis gestoofd op een vuurtje aan onze tafel. Wijntje en biertje erbij en ons afzien is vergeten. Toch beter opletten in het vervolg. Eerst een accommodatie zoeken en daarna pas de route samenstellen zoals we meestal doen.

Prachin Buri – Ban Sang, 16 januari 2024, 39 km.

Het koffieshopje annex restaurant gaat om 8 uur open. 250 meter van ons hotel. Een leuke plek aan de rivier. Vaak leuk ingericht, ook hier. Een oude kassa, leuke zitjes en heerlijke taart in de vitrine. Eerst maar gebakken rijst met kip en ei. Koffie en thee erbij. Taart laten we wachten, hopelijk later op de dag misschien.

Eerst een stukje langs een drukke weg met veel auto’s de stad uit. Daarna rustige weggetjes van bruine aarde en zand tussen de rijstvelden. Die zijn het leukste. We hebben gisteravond al gebeld met het resort waar we naar toe willen. Ze belden me terug met een promotie die erg aantrekkelijk is, dus heb ik gezegd dat we morgen rond de middag komen op de fiets. Na de brug is de weg heerlijk rustig met veel groene rijstvelden, de één iets eerder geplant dan de ander. Ergens worden we aangesproken door een auto die op ons wacht. Het is de eigenaresse van het resort. Zo leuk, ze zegt, jullie zijn er zo en inderdaad na 1,5 km zien we de vlaggen en verwijsborden en het hek van het resort.

Een geweldige ontvangst met 2 flesjes ijskoude vruchtensoda en flesjes water, ijsblokjes en een heerlijke lunch met een ijsje na. Heel lieve mensen die hier 6 jaar geleden aan de rivier een resort gebouwd hebben. Zij had in Bangkok 28 jaar in een hotel gewerkt , hij is designer van museums en doet zijn werk vanuit huis via internet. Ze laten ons de kamer zien. Wat een ruimte met een inpandig zwembadje wat we nog wel moeten vullen. Een mooi balkon aan een grote vijver en tegenover ons ronde tenten om in te slapen. Heel leuk. Vanavond samen met hen eten en morgenochtend gaat ze naar de Tempel om te bidden en dan kan ik mee. Ik ben benieuwd.

Ze steunen de blinde school. Ze leren er te fotograferen en met natuurlijke materialen stof bedrukken. Er worden gordijnen van gemaakt, T shirts, badjassen. Er zijn in de kamer ook schermen die op die manier bedrukt zijn. Mooi project om dit in je resort te verwerken.

• 15 Januari 2024 - 16:17

Cor Claassens:

Wat een beleving weer. En al dat lekker eten. Ik heb voor het eerst in Mainz in een Thais restaurant gegeten verleden jaar. Spannend en spicy. Niet onaardig. Wel veel witte rijst gegeten om de vlammen van mijn tong te drijven. Maar wat jullie allemaal weg werken daar.... Geen wonder dat jullie zo goed kunnen fietsen. Ha,ha, Over ruim tien dagen is het feest voorbij en keren jullie weer terug naar het kille Nederland. Geniet nog van de laatste dagen en Hans... goed opletten nu hè anders moet je nog eens zo'n 60 km fietsen voor je een slaapplaats hebt gevonden. Ik moet wel zeggen dat de bevolking daar erg behulpzaam is als ik dat zo lees. Nog veel fietsplezier en tot in februari. Groetjes vanuit Roosendaal

• 15 Januari 2024 - 23:00

De Zussies Van Paassen:

lekker nog een paar weken voor jullie. Onze fietsen zijn ingepakt, wij worden straks naar het vliegveld gebracht.

Wij zijn klaar en kijken er naar uit om iedereen in Nederland weer te zien.

Fijne tijd nog.

• 15 Januari 2024 - 23:56

Hans Francine :

Leuk verhaal weer vol lekker eten en leuke weggetjes en mooie overnachtingen.

blijf nog lekker genieten en een mooie reis overdenken. Groeten

• 16 Januari 2024 - 00:42

Connie:

Zo gezellig weer om te lezen hoe jullie genieten!

nog een fijne 12 dagen daar, blijf gezond .